Voimistelu

Arkisto: 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011

30.9.2011

Pyryläisiä voimistelemassa Sveitsin Lausannessa

Kansainvälinen voimistelutapahtuma Gymnaestrada järjestettiin Sveitsin Lausannessa heinäkuussa. Gymnaestrada on tapahtuma, joka kokoaa voimistelun ystäviä eri puolilta maapalloa yhteen. Tällä kertaa mukana oli lähes 25 000 harrastajaa lähes 50:stä eri maasta. Tapahtumassa ei ole lainkaan kilpailuja, ainoastaan esityksiä. Nokian Pyrystä tapahtumaan osallistui 5 voimistelun harrastajaa; Linda Viitanen, Saana Metsälä, Tiina Hiekkavirta-Wilen, Pirjo Heiskanen ja Mira Viitanen. Viisikko esiintyi Suomen kenttäohjelmassa, joka esitettiin Sveitsissä kaksi kertaa tapahtumaviikon aikana. Gymnaestradaan osallistuminen edellytti matkakassan keräämistä hyvissä ajoin ja osa porukasta aloittikin rahan keräämisen heti edellisen Gymnaestradan jälkeen, eli 4 vuotta sitten.

Tapahtumaviikon aikana kävimme useissa eri maiden hallinäytöksissä, joissa oli henkeäsalpaavia esityksiä eri voimistelulajeissa. Kohokohtana oli kaksi iltanäytöstä; Englantia puhuvien maiden näytös, jossa oli mukana myös kuuromykkiä ja kehitysvammaisia sekä FIG -gaala, johon oli kerätty harrastevoimistelun parhaimmat esitykset eri maista. Kyyneleet virtasivat liikutuksesta koko porukalla.

Esiintymismatka ei ollut pelkkää voimistelua, vaan tutustuimme myös Lausannen lähialueisiin. Teimme omatoimisen päiväretken paikallisjunalla Montreuxiin. Suuntasimme ensimmäisenä Chillonin linnaan, jossa on tehty mm. Deep Purplen kappale Smoke on the water. Linnareissun jälkeen lähdimme kävelemään rantakatua pitkin kohti Montreuxin keskustaa ja osuimme sattumalta Mannerheimin muistomerkille. Keskustaan päästyämme osuimme jälleen ikään kuin vahingossa Freddie Mercuryn patsaalle keskustan aukiolla, joka on aivan rannassa.

Gymnaestrada -viikko oli täynnä kokemuksia ja elämyksiä, joita ei voi sanoin kuvailla, se täytyy kokea itse. Tähän tarjoutuu mahdollisuus, kun seuraava Gymnaestrada järjestetään neljän vuoden päästä Helsingissä. Toivottavasti saamme enemmän nokialaisia voimistelun ystäviä mukaan. Kustannukset ovat ainakin huomattavasti edullisemmat. Nähdään siis Gymnestradassa Helsingissä v. 2015!

Edellinen kuukausi Syyskuu 2019 Seuraava kuukausi