Nokian Pyry

20.4.2018

Ossi Sommalta pala Nokialaista uintihistoriaa

Pärskettä päivänpaisteessa -lehti on yli 30-
sivuinen ja käsittelee aikansa nokialaista uintiurheilua.
Pärskettä päivänpaisteessa -lehti on yli 30- sivuinen ja käsittelee aikansa nokialaista uintiurheilua.

Taitelijaprofessori Ossi Somma luovutti Nokian Pyryn uintijaostolle kotoaan Jankan talosta löytyneen käsinkirjoitetun lehden vuodelta 1938. Pärskettä päivänpaisteessa -lehti on yli 30-sivuinen ja käsittelee aikansa nokialaista uintiurheilua. Nuorille Maatialan uintiharrastajille oli 1930-luvun loppupuolella tullut mieleen perustaa epävirallinen uimaseura ja sille oma lehti. Niinpä nuoret ryhtyivät tuumasta toimeen ja alkoivat kerätä juttuja, haastatteluita, kilpailutuloksia ja muuta uimiseen liittyvää asiaa yksiin kansiin. Tuloksena oli kiehtova paketti uinnin paikallistahistoriaa.

Nokian Pyryn kilpauimarit Jere Broman ja Minea Wirén saivat käsiinsä uintilehtiharvinaisuuden taiteilijaprofessori Ossi Sommalta

Lehtiharvinaisuus luovutettiin asiaankuuluvasti Nokian uimahallin kahviossa, ja sen ottivat vastaan Pyryn nuoret kilpauimarit Minea Wirén ja Jere Broman. Paikalla Nokian Pyryn edustajina olivat myös uintijaoston puheenjohtaja Outi Johansson, Arvo Kiiskinen ja Jari Viitanen.
Nuoret uimarit saivat kuulla Sommalta mielenkiintoisia tarinoita uintiharrastuksesta ja harjoittelusta 80 vuotta sitten. Taiteilijaprofessori muisteli hymyssä suin muun muassa Maatialan rannoilla järjestettyjä uintikilpailuja ja kilpailumatkaansa Turkuun, jossa hän ennen omaa kisaansa nukahti uimastadionin saunan löylyihin ja ehti herättyään hädin tuskin lähtöpaikalle. Hän kuitenkin voitti kisansa - hyvin lihaksensa rentouttaneena.

Teksi ja valokuvat: Pekka Rahkonen

Lisää kuvia tilaisuudesta